17-09-2025 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
Albert Huisman - VVD Texel
Mark Pol - Burgemeester
Mark Pol - Burgemeester
Mark Pol - Burgemeester
Agendapunt 2 Vaststelling agenda
Mark Pol - Burgemeester
Mark Pol - Burgemeester
Agendapunt 3 Voor het eerst op Texel: Installatie Kinderburgemeester (na dit agendapunt: een korte schorsing)
Mark Pol - Burgemeester
Onbekende spreker
Mark Pol - Burgemeester
Onbekende spreker
Berber Woertman
Mark Pol - Burgemeester
Onbekende spreker
Mark Pol - Burgemeester
Onbekende spreker
Mark Pol - Burgemeester
Berber Woertman
Onbekende spreker
Mark Pol - Burgemeester
Onbekende spreker
Mark Pol - Burgemeester
Mark Pol - Burgemeester
Agendapunt 4 Beëdiging commissielid de heer Zegeren (CDA Texel)
Mark Pol - Burgemeester
Onbekende spreker
Mark Pol - Burgemeester
Onbekende spreker
Mark Pol - Burgemeester
Mark Pol - Burgemeester
N. (Nick) Ran - VVD Texel
Agendapunt 5 Rondvraag
Mark Pol - Burgemeester
N. (Nick) Ran - VVD Texel
Onbekende spreker
Mark Pol - Burgemeester
Mark Pol - Burgemeester
Astrid van de Wetering - D66 Texel
Mark Pol - Burgemeester
Onbekende spreker
Edo Kooiman - Hart voor Texel
Mark Pol - Burgemeester
Mark Pol - Burgemeester
Agendapunt 6 Ter inzage leggen mobiliteitsprogramma Texel 2035 (na een staking van de stemmen tijdens de de raad van 9 juli)
Texel zet koers naar duurzame mobiliteit: Raad stemt over nieuw programma
De gemeenteraad van Texel heeft het ontwerp Mobiliteitsprogramma Texel 2035 goedgekeurd en zal het vanaf 1 augustus 2025 ter inzage leggen. Het programma, dat de mobiliteitsvisie uit 2015 vervangt, is ontwikkeld met input van inwoners en bezoekers en richt zich op verkeersveiligheid, leefbaarheid, en duurzame mobiliteit.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeenteraad van Texel werd over het ontwerp Mobiliteitsprogramma Texel 2035 gestemd. Het programma, dat tot stand kwam na een interactief proces met diverse stakeholders, legt de focus op vijf mobiliteitsprincipes: verkeersveiligheid, leefbare dorpscentra, gezonde mobiliteit, ondersteuning van bezoekers, en bereikbaarheid voor jong en oud.
De stemming over het programma was een vervolg op de vergadering van 9 juli, waar de stemmen staakten bij enkele moties en amendementen. Dit keer verliep de stemming digitaal, wat volgens de voorzitter "een vlottere afhandeling" mogelijk maakte.
Raadslid Kooiman lichtte ee aangepaste motie over de aanleg van een fietspad langs het Eierlands Kanaal toe: "We willen eerst een onderzoek naar de impact op de lokale fauna voordat we verder gaan met de aanleg." Deze motie werd echter met 7 stemmen voor en 8 tegen verworpen.
Andere moties die de aandacht trokken waren onder meer de motie voor een bevoorradingshub buiten Den Burg, die met een nipte meerderheid werd aangenomen, en de motie voor autoluwe dorpscentra, die het niet haalde. GroenLinks, dat meerdere amendementen indiende, zag slechts één daarvan aangenomen worden: de verbetering van fiets- en wandelroutes.
De motie van het CDA over verkeerssituaties in dorpscentra, die in samenspraak met bewoners en ondernemers moet worden aangepakt, werd met 8 stemmen voor en 7 tegen aangenomen. Ook de motie voor het gebruik van reflectoren en dynamische verlichting in het buitengebied kreeg voldoende steun.
Niet alle raadsleden waren tevreden met de uitkomst. Raadslid Zegel uitte zijn teleurstelling: "Het fundament van verkeersveiligheid is onderuit gehaald met de aangenomen motie om 80 km/u te herstellen op verbindingswegen." Mevrouw Dros voegde daaraan toe: "We hebben gepoogd om de veiligheid scherper te krijgen, maar dat is niet gelukt."
Ondanks de verdeeldheid over sommige onderdelen, werd het totale ontwerp Mobiliteitsprogramma met 12 stemmen voor en 3 tegen aangenomen. Het programma zal verder worden uitgewerkt in een uitvoeringsagenda.
Samenvatting
De gemeenteraad van Texel heeft besloten om het ontwerp Mobiliteitsprogramma Texel 2035 vast te stellen en dit vanaf 1 augustus 2025 gedurende zes weken ter inzage te leggen. Dit nieuwe programma vervangt de mobiliteitsvisie uit 2015 en is ontwikkeld door middel van een interactief proces met input van zowel interne als externe stakeholders, waaronder inwoners en bezoekers van Texel. Het programma is gebaseerd op vijf mobiliteitsprincipes: verkeersveiligheid, leefbare dorpscentra, gezonde mobiliteit, ondersteuning van bezoekers, en bereikbaarheid voor jong en oud. Het doel is om een verkeerssysteem te creëren dat past bij de identiteit en dynamiek van Texel, met een focus op duurzame en actieve vervoerswijzen. Het programma zal verder worden uitgewerkt in een uitvoeringsagenda. Er zijn momenteel geen financiële of juridische consequenties verbonden aan het ter inzage leggen van het ontwerp.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Ter inzage leggen mobiliteitsprogramma Texel 2035
Samenvatting: Het voorstel betreft het vaststellen van het ontwerp Mobiliteitsprogramma Texel 2035 en het gedurende zes weken ter inzage leggen vanaf 1 augustus 2025. Het nieuwe programma vervangt de mobiliteitsvisie uit 2015 en speelt in op recente ontwikkelingen zoals duurzame mobiliteit en de toename van elektrische voertuigen. Het programma is tot stand gekomen via een interactief proces met input van diverse stakeholders en inwoners. Het richt zich op vijf mobiliteitsprincipes: verkeersveiligheid, leefbare dorpscentra, gezonde mobiliteit, bezoekersassistentie en bereikbaarheid voor jong en oud. Het uiteindelijke doel is een uitvoeringsagenda die maatregelen concretiseert.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke structuur en een overzicht van de betrokken partijen en processen. Echter, specifieke financiële details en concrete maatregelen ontbreken nog en worden pas in een later stadium gepresenteerd.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het ontwerp Mobiliteitsprogramma vast te stellen en te besluiten over de ter inzage legging. Na de inzageperiode zal de raad het definitieve programma moeten goedkeuren.
Politieke Keuzes
De raad moet keuzes maken over de prioritering van mobiliteitsprincipes, de balans tussen autogebruik en duurzame vervoerswijzen, en de mate van sturende maatregelen om actieve mobiliteit te bevorderen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is nog niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het vooral een ontwerp betreft zonder gedetailleerde uitvoeringsagenda. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van financiële details kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten het ontwerp Mobiliteitsprogramma Texel 2035 vast te stellen en het ter inzage te leggen.
Participatie
Het voorstel benadrukt een interactief proces met input van interne en externe stakeholders, evenals inwoners en bezoekers via enquêtes en interactieve kaarten.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een centraal thema, met nadruk op duurzame mobiliteit en milieuvriendelijke vervoerswijzen.
Financiële Gevolgen
Er zijn momenteel geen financiële consequenties verbonden aan de ter inzage legging. De financiële details worden later gepresenteerd bij de definitieve vaststelling van het programma.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Mobiliteitsprogramma Texel 2035 Duurzame mobiliteit Verkeersveiligheid Leefbare dorpscentra Gezonde mobiliteit Ketenreizen Interactief proces Uitvoeringsagenda Stakeholders Elektrische voertuigenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement bij het voorstel "Mobiliteitsprogramma Autoluwe dorpscentra met duidelijke fasering" richt zich op het creëren van autoluwe dorpscentra op Texel. Het doel is om de leefbaarheid, veiligheid en duurzaamheid in de dorpsharten te verbeteren door de verkeersdruk en parkeerdruk te verminderen. Het amendement vraagt om een concrete fasering voor alle dorpscentra, niet alleen Oudeschild, en benadrukt de noodzaak van randvoorwaarden zoals parkeervoorzieningen aan de randen en goede communicatie. Dit sluit aan bij een toekomstgericht mobiliteitsbeleid dat minder afhankelijk is van auto's en meer ruimte biedt aan voetgangers, fietsers en openbaar vervoer.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar de details over de exacte fasering en de specifieke randvoorwaarden kunnen verder worden uitgewerkt. Er is een duidelijke visie, maar de praktische uitvoering en de impact op de verschillende dorpscentra kunnen verder worden gespecificeerd.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen, goedkeuren en toezien op de uitvoering ervan. Ze spelen een cruciale rol in het vaststellen van de prioriteiten en het waarborgen dat de voorgestelde maatregelen daadwerkelijk worden geïmplementeerd.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van prioriteit die wordt gegeven aan autoluwe dorpscentra en de balans tussen bereikbaarheid en leefbaarheid. Er moeten keuzes worden gemaakt over de verdeling van middelen en de volgorde van uitvoering.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en acceptabel, maar mist gedetailleerde meetbare doelen en een tijdgebonden plan voor alle dorpscentra. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar verdere specificatie is nodig.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het amendement goedkeuren en de voorgestelde wijzigingen in het mobiliteitsprogramma opnemen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van bewoners en andere belanghebbenden wordt vormgegeven. Dit aspect kan verder worden uitgewerkt om draagvlak te creëren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, met nadruk op vermindering van uitstoot en bevordering van klimaatadaptieve inrichting en biodiversiteit.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet expliciet genoemd in het amendement. Het is belangrijk dat de raad inzicht krijgt in de kosten en hoe deze gedekt worden, bijvoorbeeld door gemeentelijke budgetten of subsidies.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Autoluwe dorpscentra Mobiliteitsprogramma Fasering Leefbaarheid Bereikbaarheid Klimaatadaptieve inrichting Biodiversiteit Parkeerdruk Voetgangers en fietsers Openbaar vervoerVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement bij het voorstel "Mobiliteitsprogramma Graskeien alleen op utilitaire wegen" richt zich op het beperken van het gebruik van graskeien tot specifieke wegen op Texel. Het stelt voor om graskeien alleen toe te passen op ETW-1 wegen en gebiedsontsluitingswegen buiten de bebouwde kom, waar ze bijdragen aan doorstroming en veiligheid. Op andere wegen wordt de focus gelegd op ruimtelijke kwaliteit, veiligheid voor langzaam verkeer en het beperken van verstening. Dit komt voort uit de bevinding dat graskeien ecologisch weinig toevoegen en verkeerskundig discutabel zijn, vooral op smalle wegen waar ze tot onveiligheid kunnen leiden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in zijn argumentatie en onderbouwing. Het benoemt de problemen met de huidige toepassing van graskeien en biedt een duidelijke richtlijn voor waar en wanneer ze wel of niet gebruikt moeten worden. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde gegevens over de kosten en baten van de voorgestelde veranderingen.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen, overwegen en besluiten of het voorstel wordt aangenomen. Ze spelen een cruciale rol in het afwegen van de voorgestelde veranderingen tegen de huidige beleidspraktijken en de impact op de gemeenschap.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de huidige praktijk of het aanpassen van het beleid om graskeien alleen op specifieke wegen toe te passen. Dit omvat het afwegen van ecologische, verkeerskundige en financiële overwegingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van waar graskeien wel en niet toegepast moeten worden. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en de exacte criteria voor "verkeerskundige noodzaak". Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details over de implementatie zouden nuttig zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen, wat zou betekenen dat graskeien alleen nog op bepaalde wegen worden toegepast, of dat ze het huidige beleid handhaven.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in de besluitvorming. Dit kan een gemiste kans zijn om draagvlak te creëren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het voorstel zich richt op het beperken van verstening en het verbeteren van de ecologische impact van wegeninfrastructuur.
Financiële gevolgen:
Het voorstel impliceert dat het huidige gebruik van graskeien kostbaar is zonder duidelijke baten. Er wordt echter niet gedetailleerd ingegaan op de financiële gevolgen van de voorgestelde veranderingen of hoe deze gedekt worden. Meer informatie hierover zou nuttig zijn voor een volledig begrip van de impact.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Mobiliteitsprogramma Graskeien Verkeersveiligheid Ecologie Biodiversiteit Verharding Klimaatbestendigheid Fietsers Voetgangers DoorstromingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement bij het voorstel "Mobiliteitsprogramma Veiliger fiets- en wandelroutes" richt zich op het verbeteren van de infrastructuur voor fietsers en voetgangers op Texel. Het benadrukt de noodzaak van veilige, aantrekkelijke en logische routes, vooral buiten de dorpskernen. Het amendement stelt voor om strategische knooppunten te verbinden en prioriteit te geven aan bestaande knelpunten. Het doel is om de leefbaarheid, veiligheid en gezondheid te verbeteren door meer ruimte te geven aan langzaam verkeer.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn aanpak door zowel nieuwe infrastructuur als herprioritering van bestaande routes te benadrukken. Het biedt concrete suggesties voor verbetering en prioritering van knelpunten.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen, bespreken en besluiten of het wordt aangenomen. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van prioriteiten en het toewijzen van middelen voor de uitvoering van het voorstel.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van prioriteit en financiering die aan fiets- en wandelroutes wordt gegeven. Er moeten keuzes worden gemaakt over welke knelpunten eerst worden aangepakt en hoe de herprioritering van ruimte voor langzaam verkeer wordt gerealiseerd.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en relevant, maar mist concrete meetbare doelen en een tijdsgebonden kader. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar verdere detaillering van de uitvoeringstijdlijn zou nuttig zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of het amendement wordt aangenomen en hoe de voorgestelde veranderingen worden geïntegreerd in het mobiliteitsprogramma.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden, wat een gemiste kans kan zijn voor bredere betrokkenheid en draagvlak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het voorstel zich richt op het bevorderen van schone en stille vormen van mobiliteit, wat bijdraagt aan een duurzamere leefomgeving.
Financiële gevolgen:
Het voorstel noemt geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsbronnen. De raad moet overwegen hoe de voorgestelde investeringen worden gefinancierd en welke budgetten beschikbaar zijn voor de uitvoering.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Mobiliteitsprogramma Veiliger fiets- en wandelroutes Leefbaarheid Veiligheid Gezondheid Infrastructuur Duurzaam reisgedrag Verkeersveiligheid Knooppunten Uitbreiden netwerkVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement bij het voorstel "Mobiliteitsprogramma Verbetering openbaar vervoer in samenhang met andere modaliteiten" richt zich op het verbeteren van de bereikbaarheid van dorpen op Texel met openbaar vervoer, in combinatie met fiets- en wandelroutes. Het doel is om wachttijden bij opstapplaatsen te verkorten en multimodale overstappunten aan te leggen, zodat zowel jongeren als ouderen beter bereikbaar zijn. Dit draagt bij aan de principes van 'Gezonde mobiliteit als basis' en 'Wij helpen onze bezoekers op weg'.
Volledigheid van het Voorstel:
Het amendement is redelijk volledig in zijn doelstelling om de bereikbaarheid te verbeteren, maar mist specifieke details over de uitvoering, zoals exacte locaties en tijdlijnen voor de aanleg van multimodale overstappunten.
Rol van de Raad:
De raad moet het amendement beoordelen en goedkeuren. Ze spelen een cruciale rol in het vaststellen van prioriteiten binnen het mobiliteitsprogramma en het toewijzen van middelen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen en inspanningen voor de verbetering van openbaar vervoer en multimodale overstappunten. Ze moeten ook overwegen hoe dit voorstel past binnen bredere mobiliteits- en duurzaamheidsdoelen.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke meetbare doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke indicatoren voor succes of evaluatiemomenten.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement willen aannemen en integreren in het mobiliteitsprogramma, en of ze de benodigde middelen willen toewijzen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt samenwerking met de provincie, maar er is geen specifieke vermelding van participatie van lokale gemeenschappen of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is impliciet relevant, gezien de focus op 'Gezonde mobiliteit als basis', maar het amendement specificeert niet hoe duurzaamheid verder wordt geïntegreerd.
Financiële Gevolgen:
Het amendement geeft geen gedetailleerde financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Er is behoefte aan een financiële analyse om de kosten en mogelijke financieringsbronnen te identificeren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Mobiliteitsprogramma Openbaar vervoer Bereikbaarheid Multimodale overstappunten Wachttijden Fiets- en wandelroutes Vraagafhankelijke opstapplaatsen Provincie Jong & oud bereikbaar Gezonde mobiliteitVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Verkeersveiligheid als toetssteen voor alle mobiliteitsmaatregelen". Het stelt voor om binnen het Mobiliteitsprogramma Texel 2035 verkeersveiligheid als prioriteit te stellen. Het amendement beoogt dat elke maatregel in het uitvoeringsprogramma wordt getoetst op verkeersveiligheid, met speciale aandacht voor kwetsbare weggebruikers. Dit moet ervoor zorgen dat verkeersveiligheid daadwerkelijk op de eerste plaats komt te staan en dat maatregelen bijdragen aan het verminderen van verkeersrisico's.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is specifiek en richt zich op het toevoegen van een toetssteen voor verkeersveiligheid binnen het bestaande mobiliteitsprogramma. Het biedt echter geen gedetailleerde richtlijnen over hoe deze toetsing precies moet worden uitgevoerd, wat een punt van onvolledigheid kan zijn.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en besluiten of verkeersveiligheid als toetssteen wordt opgenomen in het mobiliteitsprogramma. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van prioriteiten binnen gemeentelijke programma's.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of verkeersveiligheid boven andere prioriteiten wordt gesteld en hoe dit in balans is met andere doelen zoals duurzaamheid en bereikbaarheid. Er moet ook worden besloten hoe middelen worden toegewezen om deze toetsing effectief uit te voeren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en relevant, maar mist meetbare criteria en een tijdsgebonden plan voor de implementatie van de toetssteen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoerbaarheid kan beter worden gedefinieerd.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen en verkeersveiligheid als toetssteen wordt toegevoegd aan het mobiliteitsprogramma.
Participatie:
Het voorstel zegt niets expliciet over participatie van burgers of belanghebbenden in het proces van toetsing of implementatie van maatregelen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een ambitie van het bredere mobiliteitsprogramma, maar het amendement zelf richt zich specifiek op verkeersveiligheid.
Financiële gevolgen:
Het amendement bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Er kan extra budget nodig zijn voor de toetsing van maatregelen op verkeersveiligheid, wat een aandachtspunt voor de raad kan zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Mobiliteitsprogramma Verkeersveiligheid Duurzame mobiliteit Leefbare dorpen Uitvoeringsprogramma Kwetsbare weggebruikers Toekomstgericht kader Prioriteiten Doelstellingen ToetssteenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Geen klinkerbestrating als het woongenot wordt aangetast
Samenvatting: De motie richt zich op het gebruik van klinkerbestrating binnen de bebouwde kom, specifiek in Zuid-Eierland. Het stelt dat klinkers niet altijd de beste keuze zijn vanwege mogelijke negatieve effecten op het woongenot van bewoners. Alternatieven zoals asfalt of beton worden voorgesteld voor verbindingswegen die zwaar verkeer accommoderen, tenzij klinkers geen overlast veroorzaken. De motie vraagt het college om het Mobiliteitsprogramma aan te passen zodat verbindingswegen met een vlakke bestrating worden uitgevoerd, passend binnen de bebouwde kom.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het adresseren van het probleem en het voorstellen van alternatieven. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde informatie over de specifieke impact van klinkers op het woongenot en concrete voorbeelden van de voorgestelde alternatieven.
Rol van de Raad
De raad moet de motie beoordelen en besluiten of het college het Mobiliteitsprogramma moet aanpassen volgens de voorgestelde richtlijnen. De raad speelt een cruciale rol in het afwegen van de belangen van bewoners en de esthetische en functionele eisen van de infrastructuur.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het behouden van de huidige klinkerbestrating of het overstappen naar alternatieven die mogelijk beter zijn voor het woongenot. Dit kan politieke implicaties hebben, zoals het balanceren van bewonersbelangen met budgettaire en esthetische overwegingen.
SMART en Inconsistenties
De motie is specifiek en meetbaar in termen van het aanpassen van het Mobiliteitsprogramma. Het is echter minder specifiek over hoe "woongenot" wordt gedefinieerd en gemeten. Er zijn geen duidelijke tijdsgebonden doelen gesteld, wat een zwakte kan zijn.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of het college het Mobiliteitsprogramma moet aanpassen om de voorgestelde veranderingen door te voeren.
Participatie
De motie verwijst naar ontvangen brieven en gestelde vragen, wat wijst op enige mate van participatie. Echter, er is geen uitgebreide participatieprocedure beschreven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het gebruik van alternatieve bestratingsmaterialen kan implicaties hebben voor duurzaamheid, afhankelijk van de gekozen materialen.
Financiële Gevolgen
De motie bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het aanpassen van bestrating kan aanzienlijke kosten met zich meebrengen, en het is onduidelijk of en hoe deze kosten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Klinkerbestrating Woongenot Zuid-Eierland Verbindingswegen Erftoegangswegen Mobiliteitsprogramma Vlak wegdek Asfalt Beton UitstralingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie: We trekken duidelijke strepen op onze wegen
Samenvatting: Deze motie stelt voor om de middenstrepen op Texelse wegen, waar een vrijliggend fietspad aanwezig is, te herstellen. De huidige situatie, waarbij strepen langs de zijkant van de wegen zijn aangebracht, leidt tot verwarring en gevaarlijke situaties. Fietsers en automobilisten interpreteren de stroken verkeerd, wat resulteert in onveilige verkeersomstandigheden. De motie draagt het college op om het Mobiliteitsprogramma aan te passen, zodat op wegen met een vrijliggend fietspad de middenstreep terugkeert en er geen markeringen worden aangebracht die voor een fietsstrook kunnen worden aangezien.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van het probleem en de voorgestelde oplossing. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde informatie over de uitvoering en de betrokken kosten.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om deze motie te beoordelen, te bespreken en uiteindelijk te besluiten of het college het Mobiliteitsprogramma moet aanpassen zoals voorgesteld.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of het herstellen van de middenstrepen de beste oplossing is voor de geschetste problemen en of dit past binnen de bredere mobiliteitsdoelen van de gemeente.
SMART en Inconsistenties
De motie is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde aanpassing (herstel van de middenstrepen). Het is echter minder duidelijk over de tijdlijn (tijdgebonden) en de haalbaarheid (realistisch), aangezien er geen details zijn over de implementatieperiode of de kosten.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij het college opdraagt het Mobiliteitsprogramma aan te passen volgens de motie.
Participatie
De motie vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van besluitvorming of implementatie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar verkeersveiligheid kan indirect bijdragen aan duurzame mobiliteit.
Financiële Gevolgen
De motie geeft geen specifieke informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zullen worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder moet worden uitgewerkt voordat een definitief besluit kan worden genomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Middenstreep Wegbelijning Fietsstrook Vrijliggend fietspad Mobiliteitsprogramma Fietsers Automobilisten Gevaarlijke situaties Verwarring RijbaanVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie bij het voorstel Ter inzage leggen mobiliteitsprogramma Texel 2035: Eenduidig gebruik reflectoren en uitsluitend dynamische verlichting in het buitengebied.
Samenvatting: Deze motie verzoekt het college om het Mobiliteitsprogramma Texel 2035 aan te passen voordat het ter visie gaat. Het richt zich op het gebruik van reflectoren en dynamische verlichting in het buitengebied van Texel. De motie benadrukt het belang van het behoud van nachtelijke duisternis, een kernwaarde van Texel, terwijl verkeersveiligheid gewaarborgd blijft. Het stelt voor om dynamische verlichting te gebruiken, die alleen geactiveerd wordt bij detectie van verkeer, en om een leidraad op te stellen voor het eenduidig gebruik van reflectoren.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de kernpunten: verkeersveiligheid en behoud van duisternis. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde richtlijnen over de implementatie en technische specificaties van de dynamische verlichting en reflectoren.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het mobiliteitsprogramma te evalueren en goed te keuren. Ze moeten beslissen of de voorgestelde aanpassingen in lijn zijn met de gemeentelijke doelen en waarden, zoals verkeersveiligheid en behoud van de natuurlijke omgeving.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het prioriteren van verkeersveiligheid of het behoud van de nachtelijke duisternis. Daarnaast moeten ze beslissen over de toewijzing van middelen voor de implementatie van dynamische verlichting en reflectoren.
SMART Analyse en Inconsistenties
De motie is specifiek en relevant, maar mist meetbare doelen en een tijdsgebonden kader. Er zijn geen duidelijke aanwijzingen over hoe de effectiviteit van de maatregelen gemeten zal worden. Inconsistenties zijn niet direct zichtbaar, maar de praktische uitvoerbaarheid kan een punt van discussie zijn.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze het college de opdracht geven om het mobiliteitsprogramma aan te passen volgens de motie, voordat het ter visie gaat.
Participatie
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces. Dit kan een gemiste kans zijn voor bredere betrokkenheid en draagvlak.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is relevant, aangezien het voorstel streeft naar het behoud van de natuurlijke duisternis van Texel, wat een ecologische en toeristische waarde heeft.
Financiële Gevolgen
De motie geeft geen gedetailleerde financiële analyse. De kosten voor de installatie van dynamische verlichting en reflectoren worden niet gespecificeerd, noch hoe deze kosten gedekt zullen worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt moet worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Mobiliteitsprogramma Dynamische verlichting Reflectoren Verkeersveiligheid Nachtelijke duisternis Buitengebied Leidraad Verkeerssituatie Kernwaarde BereikbaarheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie betreft het "Ter inzage leggen mobiliteitsprogramma Texel 2035 Verkeerssituaties dorpscentra in samenspraak met bewoners en ondernemers." Het doel is om het proces van het autoluw maken van dorpscentra participatief in te richten. De motie erkent dat het weren van auto's niet door iedereen wordt gewaardeerd en dat draagvlak essentieel is voor ingrijpende veranderingen. Het stelt voor om verkeerssituaties samen met bewoners en ondernemers te ontwerpen, zodat deze passen bij de doelen van het mobiliteitsprogramma en er draagvlak is voor maatregelen zoals het terugdringen van autoverkeer.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het de noodzaak van participatie en maatwerk benadrukt. Echter, het mist specifieke details over hoe de participatie precies vormgegeven zal worden.
Rol van de Raad:
De raad moet de motie beoordelen en besluiten of het college het mobiliteitsprogramma moet aanpassen volgens de voorgestelde participatieve benadering.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen een top-down benadering van verkeersmaatregelen of een meer participatieve aanpak die rekening houdt met lokale wensen en context.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen concrete doelen, tijdlijnen of meetbare resultaten bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering van participatie is vaag.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of het college het mobiliteitsprogramma moet aanpassen om participatie te waarborgen voordat het ter visie gaat.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van participatie door bewoners en ondernemers bij het ontwerpen van verkeerssituaties in dorpscentra.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is impliciet relevant, aangezien het autoluw maken van dorpscentra kan bijdragen aan milieuvriendelijkere en leefbaardere dorpen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een aandachtspunt zijn voor verdere uitwerking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Mobiliteitsprogramma Autoluw Dorpscentra Bewoners Ondernemers Draagvlak Verkeersmaatregelen Leefbaarheid Bereikbaarheid ParticipatiefVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Eerst serieuze alternatieven ontwikkelen vóór sturende maatregelen op autogebruik". Het richt zich op het mobiliteitsprogramma Texel 2035 en pleit ervoor om eerst duurzame alternatieven voor autogebruik te ontwikkelen voordat beperkende maatregelen worden ingevoerd. De motie benadrukt de noodzaak van samenwerking met ondernemers om effectieve en gebruiksvriendelijke mobiliteitsoplossingen te realiseren, zoals verbeterd openbaar vervoer en fietsvoorzieningen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de noodzaak voor alternatieven en samenwerking, maar mist specifieke details over hoe deze alternatieven precies gerealiseerd zullen worden.
Rol van de raad:
De raad moet de motie beoordelen en beslissen of het mobiliteitsprogramma moet worden aangepast volgens de voorgestelde uitgangspunten.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het direct invoeren van maatregelen om autogebruik te beperken of eerst investeren in alternatieven zoals openbaar vervoer en fietsvoorzieningen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke tijdlijnen of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de voorgestelde maatregelen is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het college opdracht geven het mobiliteitsprogramma aan te passen volgens de motie.
Participatie:
De motie benadrukt samenwerking met ondernemers en andere belanghebbenden, wat wijst op een participatieve aanpak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema, gezien de focus op het ontwikkelen van duurzame vervoersalternatieven.
Financiële gevolgen:
De motie specificeert geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Mobiliteitsprogramma Autogebruik Openbaar vervoer Fiets Duurzame alternatieven Ondernemers Hop-on-hop-off-verbindingen Pendelbussen OV-hubs FietsparkeerplaatsenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie bij het voorstel Ter inzage leggen mobiliteitsprogramma 2035: Een vignet voor Texelaars
Samenvatting: De motie stelt voor om een vignet of vergelijkbaar systeem in te voeren voor inwoners van Texel, zodat zij gemakkelijk kunnen parkeren in de dorpen. Dit moet de leefbaarheid van dorpscentra verbeteren door toeristisch verkeer naar randparkeerplaatsen te sturen. Het doel is om te voorkomen dat inwoners hun auto's in tuinen of ongewenste plekken moeten parkeren. De motie roept het college op om bij het mobiliteitsprogramma 2035 te waarborgen dat Texelaars nabij hun woning kunnen parkeren en om randparkeerplaatsen te realiseren zonder het agrarisch gebied aan te tasten.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in zijn opzet, maar mist gedetailleerde informatie over de implementatie van het vignet en de exacte locaties voor de randparkeerplaatsen. Ook ontbreekt een financiële onderbouwing en een tijdspad voor de uitvoering.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het college aan te sturen en te controleren bij de uitwerking van het mobiliteitsprogramma. De raad moet beslissen over de goedkeuring van de motie en de verdere uitwerking van de parkeeroplossingen.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het prioriteren van de leefbaarheid van dorpscentra en de toegankelijkheid voor inwoners versus de economische belangen van toerisme. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de wijze van regulering, zoals het al dan niet invoeren van een vignet.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke meetbare doelen, een tijdspad en een financiële onderbouwing. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van het niet aantasten van agrarisch gebied kan een uitdaging vormen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de motie steunen en het college opdracht geven om de voorgestelde maatregelen verder uit te werken en te implementeren.
Participatie
Het voorstel zegt weinig over participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het proces. Het zou nuttig zijn om de betrokkenheid van de gemeenschap te vergroten bij de uitwerking van de plannen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, vooral in de context van het behoud van natuurgebieden en het minimaliseren van de impact op het agrarisch gebied. Het voorstel zou kunnen bijdragen aan een duurzamere mobiliteitsoplossing door het verminderen van verkeersdruk in dorpscentra.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen van het voorstel worden niet expliciet genoemd. Er is geen informatie over de kosten van het invoeren van een vignet of het aanleggen van randparkeerplaatsen, noch over hoe deze kosten gedekt zullen worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder moet worden uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Mobiliteitsprogramma 2035 Parkeren Vignet Inwoners Toeristisch verkeer Randparkeerplaatsen Dorpscentra Natuurgebieden Vergunningstelsel Landschappelijke inpassingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie bij het raadsvoorstel: Mobiliteitsprogramma - Een bevoorradingshub buiten Den Burg
Samenvatting: De motie stelt voor om een bevoorradingshub buiten het centrum van Den Burg te creëren, waarbij gebruik wordt gemaakt van kleine, elektrische wagens voor de bevoorrading van supermarkten. Dit moet de verkeersveiligheid en leefbaarheid in het centrum verbeteren door grote vrachtwagens te weren. Daarnaast wordt voorgesteld om een gecombineerde bagage- en bevoorradingshub bij de TESO-haven in Den Helder te onderzoeken, gebruikmakend van bestaande systemen op andere Waddeneilanden. Het college wordt opgeroepen om onderzoek te doen naar de haalbaarheid, betrokkenheid van belanghebbenden, en financieringsmogelijkheden zoals het Waddenfonds.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist specifieke details over de implementatie, zoals tijdlijnen, kostenramingen, en concrete stappen voor de uitvoering. Het biedt echter een duidelijke richting en roept op tot verder onderzoek.
Rol van de Raad
De raad speelt een beslissende rol in het goedkeuren van de motie en het aansturen van het college om het voorgestelde onderzoek uit te voeren. De raad moet ook toezicht houden op de voortgang en resultaten van het onderzoek.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze prioriteit geven aan verkeersveiligheid en leefbaarheid boven de huidige bevoorradingsmethoden. Ze moeten ook overwegen of ze willen investeren in duurzame mobiliteitsoplossingen en of ze bereid zijn om samen te werken met andere gemeenten en belanghebbenden.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke meetbare doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en financiering zijn nog onzeker.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze het college de opdracht geven om het voorgestelde onderzoek uit te voeren en de mogelijkheden voor een bevoorradingshub verder te verkennen.
Participatie
Het voorstel benadrukt het belang van participatie door de branche en belanghebbenden te betrekken en gebruik te maken van bestaande kennis van andere Waddeneilanden en steden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het voorstel inzet op het gebruik van elektrische voertuigen en het verminderen van grote vrachtwagens in het centrum, wat bijdraagt aan een schonere en veiligere leefomgeving.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn nog niet volledig uitgewerkt. Het voorstel roept op tot onderzoek naar financieringsmogelijkheden, zoals het Waddenfonds, maar biedt geen gedetailleerde kostenraming of dekking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bevoorradingshub Elektrische wagens Den Burg Bagage TESO-haven Verkeersveiligheid Leefbare dorpscentra Waddenfonds Ontsluitingsplannen OverslagpuntVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Texelhopper belangrijke pijler ontwerp-Mobiliteitsprogramma
Samenvatting: De motie richt zich op het behoud en de verbetering van het openbaar vervoersysteem op Texel, met name de Texelhopper. Het ontwerp-Mobiliteitsprogramma stelt dat het huidige niveau van de Texelhopper minimaal behouden moet blijven en waar mogelijk verbeterd moet worden. Echter, het ontwerp-Programma van Eisen voor de concessie NoordWest Noord-Holland dreigt het OV-systeem uit te hollen door het aantal haltes drastisch te verminderen. De motie roept het college op om de impact van het definitieve Programma van Eisen te evalueren en de gevolgen voor het mobiliteitsprogramma aan de gemeenteraad voor te leggen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig in het beschrijven van de huidige situatie en de mogelijke gevolgen van het ontwerp-Programma van Eisen. Echter, het biedt geen concrete oplossingen of alternatieven voor het geval de kwaliteit van het OV-systeem daadwerkelijk verslechtert.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het college te controleren en te sturen. In dit geval moet de raad de impact van het definitieve Programma van Eisen evalueren en de consequenties voor het mobiliteitsprogramma bespreken.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze het huidige niveau van het OV-systeem willen behouden of verbeteren, en hoe ze willen reageren als het Programma van Eisen niet aan hun verwachtingen voldoet.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het mist specifieke meetbare doelen en een tijdsgebonden plan van aanpak. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van externe besluitvorming (door de provincie) maakt het lastig om concrete acties te formuleren.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze het college willen oproepen om de impact van het definitieve Programma van Eisen te evalueren en de gevolgen voor het mobiliteitsprogramma te bespreken.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er een dialoog is geweest met de gedeputeerde en de provincie, maar het biedt geen details over bredere participatie van andere belanghebbenden zoals inwoners of toeristen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is impliciet relevant, aangezien een goed functionerend OV-systeem kan bijdragen aan verminderd autogebruik en daarmee aan een lagere ecologische voetafdruk.
Financiële Gevolgen
De motie zelf bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Echter, een verslechtering van het OV-systeem kan indirecte financiële gevolgen hebben voor de gemeente, bijvoorbeeld door een toename van autogebruik en de daarmee gepaard gaande kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Mobiliteitsprogramma Texelhopper Openbaar vervoer (OV) Programma van Eisen Concessie NoordWest Noord-Holland Haltes Autogebruik Sociale mogelijkheden Vervoersmogelijkheden ZienswijzeVerfijning van de zoekopdracht:
Mark Pol - Burgemeester
Mark Pol - Burgemeester
Edo Kooiman - Hart voor Texel
Edo Kooiman - Hart voor Texel
Mark Pol - Burgemeester
Mark Pol - Burgemeester
Mark Pol - Burgemeester
Mark Pol - Burgemeester
Mark Pol - Burgemeester
Mark Pol - Burgemeester
Mark Pol - Burgemeester
Mark Pol - Burgemeester
Niels Rutten - CDA Texel
Mark Pol - Burgemeester
Mark Pol - Burgemeester
Mark Pol - Burgemeester
Henry Soyer - GroenLinks Texel
Mark Pol - Burgemeester
Mark Pol - Burgemeester
Mark Pol - Burgemeester
Mark Pol - Burgemeester
Mark Pol - Burgemeester
Mark Pol - Burgemeester
Ferry Zegel - GroenLinks Texel
Mark Pol - Burgemeester
Jacquelien Dros - GroenLinks Texel
Henry Soyer - GroenLinks Texel
Mark Pol - Burgemeester
Mark Pol - Burgemeester
Mark Pol - Burgemeester
Niels Rutten - CDA Texel
Ferry Zegel - GroenLinks Texel
Jacquelien Dros - GroenLinks Texel
Agendapunt 7 Programmarekening 2024
Mark Pol - Burgemeester
Anneke Visser-Veltkamp - PvdA pro Texel
Mark Pol - Burgemeester
N. (Nick) Ran - VVD Texel
Mark Pol - Burgemeester
Corry Heijne-dros
Mark Pol - Burgemeester
N. (Nick) Ran - VVD Texel
Onbekende spreker
Mark Pol - Burgemeester
Anneke Visser-Veltkamp - PvdA pro Texel
Onbekende spreker
Mark Pol - Burgemeester
Mark Pol - Burgemeester
Eric Hercules - PvdA pro Texel
Albert Huisman - VVD Texel
Onbekende spreker
Mark Pol - Burgemeester
Astrid van de Wetering - D66 Texel
Mark Pol - Burgemeester
Mariët van der Werf - Texels Belang
Mark Pol - Burgemeester
Veronne Koot - GroenZwart
Mark Pol - Burgemeester
Corry Heijne-dros
Corry Heijne-dros
Mark Pol - Burgemeester
Jacquelien Dros - GroenLinks Texel
Onbekende spreker
Mark Pol - Burgemeester
Onbekende spreker
Edo Kooiman - Hart voor Texel
Niels Rutten - CDA Texel
Mark Pol - Burgemeester
Henry Soyer - GroenLinks Texel
Henry Soyer - GroenLinks Texel
Mark Pol - Burgemeester
Eric Hercules - PvdA pro Texel
Albert Huisman - VVD Texel
Astrid van de Wetering - D66 Texel
Mariët van der Werf - Texels Belang
Veronne Koot - GroenZwart
Jacquelien Dros - GroenLinks Texel
Edo Kooiman - Hart voor Texel
Niels Rutten - CDA Texel
Agendapunt 8 Bindend advies aanvraag stacaravans voor huisvesting tijdelijke personeel Krimweg 44
Texelse Raad Verdeeld over Huisvesting Strandpersoneel: Laatste Kans voor Stacaravans?
De gemeenteraad van Texel stond voor een lastige beslissing: moet de vergunning voor stacaravans voor personeel van Strandpaviljoen Paal 28 worden verlengd? In het debat werden argumenten gebruikt die varieerden van planologische bezwaren tot de persoonlijke maat.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd duidelijk dat de kwestie rondom de stacaravans op Krimweg 44 in De Cocksdorp de gemoederen flink bezighoudt. De exploitant van Strandpaviljoen Paal 28 had gevraagd om een verlenging van de vergunning voor de stacaravans, die dienen als huisvesting voor tijdelijk personeel. De huidige vergunning loopt af in 2025, en een verlenging zou in strijd zijn met het omgevingsplan.
"Ondernemen is vooruitzien," klonk het tijdens de vergadering. "In dit geval was de scope 10 jaar. En wanneer je als onderneming iets niet kunt, om welke reden dan ook, dan roep je advies in." Het college van Texel had al aangegeven niet mee te willen werken aan de verlenging, maar vroeg de gemeenteraad om een bindend advies.
De discussie in de raad was verdeeld. Er werd opgemerkt dat er binnen de afgelopen 10 jaar geen stappen waren ondernomen om alternatieve huisvesting te realiseren, zoals inpandige oplossingen. "Het was in deze situatie wellicht beter geweest om hulp van een architect of aannemer in te roepen dan die van een advocaat," merkte een raadslid op.
Ook waren er stemmen die pleitten voor een menselijke benadering. "Achter regels en plannen gaan altijd mensen schuilen," zei raadslid Zegel. "Door bijzondere omstandigheden is de inpandige huisvesting niet gerealiseerd en daarom vind ik dat we als raad nu de menselijke maat moeten laten spreken."
De stemming over de motie "Laatste kans voor goed onderkomen personeel" werd uiteindelijk met 13 stemmen voor en 2 tegen aangenomen. Dit betekent dat de raad de motie steunt en de verlenging van de vergunning voor de stacaravans voorlopig toestaat. Hiermee is de kwestie echter nog niet definitief opgelost, aangezien het college uiteindelijk de knoop moet doorhakken.
De discussie over de huisvesting van personeel op Texel is hiermee nog niet ten einde. De raad zal in de toekomst wellicht vaker moeten balanceren tussen planologische regels en de menselijke maat.
Samenvatting
Het college van Texel overweegt om niet mee te werken aan de verlenging van de vergunning voor het plaatsen van 10 stacaravans op Krimweg 44 in De Cocksdorp. Deze stacaravans worden gebruikt voor de huisvesting van tijdelijk personeel van Strandpaviljoen Paal 28. De huidige vergunning loopt af in 2025 en een verlenging zou in strijd zijn met het omgevingsplan. Het college vraagt de gemeenteraad om een bindend advies te geven over deze kwestie. Er zijn alternatieven voor de huisvesting, zoals inpandige huisvesting, maar de aanvraag voor de stacaravans voldoet niet aan de vereisten voor een evenwichtige toedeling van functies aan locaties. De gemeenteraad moet beslissen of zij een positief of negatief bindend advies geeft, wat invloed heeft op de uiteindelijke beslissing van het college.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Bindend advies aanvraag stacaravans voor huisvesting tijdelijk personeel Krimweg 44". Het voorstel betreft een verzoek om een omgevingsvergunning voor de verlenging van de plaatsing van 10 stacaravans voor de huisvesting van tijdelijk personeel van Strandpaviljoen Paal 28 op het perceel Krimweg 44 in De Cocksdorp. Het college stelt voor om niet mee te werken aan deze verlenging, omdat het in strijd is met het omgevingsplan en er geen evenwichtige toedeling van functies aan locaties is aangetoond. De gemeenteraad wordt gevraagd een bindend advies te geven om de vergunning te weigeren.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke onderbouwing waarom de verlenging van de vergunning niet wenselijk is. Het bevat juridische, beleidsmatige en planologische overwegingen, evenals een analyse van de aangeleverde onderbouwing (etfal).
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad heeft de taak om een bindend advies te geven over de aanvraag voor de omgevingsvergunning. Dit advies is noodzakelijk voor het college om een besluit te kunnen nemen.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen of zij het collegevoorstel volgt en de vergunning weigert, of dat zij afwijkt en een positief bindend advies geeft, wat precedentwerking kan hebben.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de juridische en beleidsmatige kaders. Het is echter niet tijdgebonden in termen van een alternatieve oplossing voor de huisvesting van het personeel. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel zelf.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten of zij een bindend advies geeft om de omgevingsvergunning te weigeren, zoals voorgesteld door het college.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er geen participatie heeft plaatsgevonden, wat een tekortkoming is, aangezien participatie verplicht was.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel landschappelijke inpassing en ruimtelijke ordening indirecte duurzaamheidsaspecten kunnen zijn.
Financiële gevolgen:
Er worden geen directe financiële gevolgen genoemd in het voorstel. Het voorstel richt zich voornamelijk op juridische en beleidsmatige aspecten.
In conclusie, het voorstel is goed onderbouwd en biedt de raad voldoende informatie om een weloverwogen besluit te nemen. De belangrijkste overwegingen zijn de juridische en beleidsmatige kaders, evenals de precedentwerking van het besluit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Stacaravans Tijdelijk personeel Strandpaviljoen Paal 28 Krimweg 44 Omgevingsplan Bopa (buitenplanse omgevingsplanactiviteit) Inpandige huisvesting Evenwichtige toedeling van functies aan locaties (etfal) Beleid huisvesting tijdelijk personeelVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie bij: Voorstel bindend advies stacaravans Krimweg 44 - Laatste kans voor goed onderkomen personeel
Samenvatting: De motie betreft een verzoek om de huisvesting van tijdelijk personeel in stacaravans op Krimweg 44 in De Cocksdorp voor een periode van maximaal twee jaar toe te staan. Dit is een verlenging van de huidige situatie, waarin de exploitant van Strandpaviljoen Paal 28 al tien jaar stacaravans gebruikt voor personeelshuisvesting. De motie vraagt het college om in overleg te treden met de aanvrager voor een aangepaste aanvraag en om de inpandige huisvesting binnen twee jaar te realiseren. Indien niet aan de voorwaarden wordt voldaan, moeten de stacaravans worden verwijderd.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist gedetailleerde informatie over de redenen waarom de inpandige huisvesting nog niet is gerealiseerd en de specifieke omstandigheden die dit hebben verhinderd.
Rol van de Raad
De raad moet beslissen of zij de motie aanneemt, waarmee de termijn voor het gebruik van stacaravans wordt verlengd en de voorwaarden voor inpandige huisvesting worden vastgesteld.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het verlenen van een laatste kans voor de exploitant om inpandige huisvesting te realiseren of het direct beëindigen van de stacaravanregeling. Dit heeft implicaties voor de huisvesting van seizoensarbeiders en de naleving van lokale regelgeving.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden. Echter, de haalbaarheid (Achievable) en relevantie (Relevant) zijn minder duidelijk, gezien het gebrek aan informatie over de obstakels voor inpandige huisvesting. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie kan concreter zijn over de ondersteuning die de exploitant krijgt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de motie aanneemt, waarmee de termijn voor het gebruik van stacaravans wordt verlengd onder de gestelde voorwaarden.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of de lokale gemeenschap in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn in de context van tijdelijke versus permanente huisvestingsoplossingen.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden niet expliciet genoemd in de motie. Het is onduidelijk of er kosten zijn verbonden aan de verlenging van de stacaravanregeling of de realisatie van inpandige huisvesting, en hoe deze eventueel worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stacaravans Huisvesting Personeel Strandpaviljoen Paal 28 Inpandige huisvesting Omgevingsvergunning Seizoenwerknemers Opslaggebouw Handhaving MotieVerfijning van de zoekopdracht:
Henry Soyer - GroenLinks Texel
Mark Pol - Burgemeester
Eric Hercules - PvdA pro Texel
Mark Pol - Burgemeester
Mark Pol - Burgemeester
Eric Hercules - PvdA pro Texel
Mark Pol - Burgemeester
Veronne Koot - GroenZwart
Veronne Koot - GroenZwart
Onbekende spreker
Mark Pol - Burgemeester
Mark Pol - Burgemeester
Veronne Koot - GroenZwart
Agendapunt 9 Voorstel ontsluiting Rietdijk en realiseren twee zomerhuizen - financiële consequenties en bindend advies aanvraag omgevingsvergunning
Nieuwe ontsluitingsweg Rietdijk krijgt groen licht
De gemeenteraad van Texel heeft ingestemd met een voorstel om de ontsluiting van de flexappartementen aan de Rietdijk te verplaatsen van de Marsweg naar de Waalderweg. Dit besluit omvat ook de bouw van twee nieuwe zomerhuizen, ondanks dat dit in strijd is met het huidige beleid.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een levendig debat in de gemeenteraad van Texel werd het voorstel om de ontsluiting van de flexappartementen aan de Rietdijk te verplaatsen naar de Waalderweg goedgekeurd. Het plan, dat ook de bouw van twee nieuwe zomerhuizen omvat, stuitte op gemengde reacties binnen de raad.
De Partij van de Arbeid en de VVD dienden een amendement in om de kosten van de nieuwe ontsluitingsweg, geschat op €250.000, niet te laten stijgen. "We willen verbetering van bereikbaarheid, maar niet ten koste van ongedekte uitgaven," aldus VVD-raadslid Huisman. Dit amendement werd aangenomen met 9 stemmen voor en 6 tegen.
Een ander amendement van Texels Belang en GroenZwart, dat pleitte voor het behoud van de oorspronkelijke ontsluiting via de Marsweg, werd verworpen. "De bouw van twee zomerwoningen is niet nodig," stelde GroenZwart-raadslid Koot. Dit amendement kreeg 6 stemmen voor en 9 tegen.
De uiteindelijke stemming over het geamendeerde voorstel resulteerde in 10 stemmen voor en 5 tegen, waarmee het plan werd aangenomen. Het college van Texel benadrukte dat de nieuwe ontsluiting via de Waalderweg korter is, minder landschappelijke impact heeft en minder hinder voor omwonenden veroorzaakt.
De discussie over de verplaatsing van slaapplaatsen en de bouw van zomerhuizen, die in strijd is met het huidige beleid, bleef een punt van zorg. "We moeten ons goed realiseren dat we hiermee een gevaarlijk precedent scheppen," waarschuwde Texels Belang-raadslid Oosterhof.
Met de goedkeuring van dit voorstel zet de gemeente Texel een stap richting de realisatie van de nieuwe ontsluitingsweg en de zomerhuizen, ondanks de zorgen over beleidsafwijkingen en financiële implicaties.
Samenvatting
Het college van de gemeente Texel overweegt een voorstel om de ontsluiting van de flexappartementen aan de Rietdijk (voorheen Marsweg Noord) te verplaatsen van de Marsweg naar de Waalderweg. Dit plan omvat ook de bouw van twee nieuwe zomerhuizen op een perceel aan de Waalderweg, waarvoor 10 recreatieve slaapplaatsen van een naastgelegen perceel worden verplaatst. De gemeenteraad wordt gevraagd om een positief bindend advies te geven voor deze plannen. De extra kosten voor de nieuwe ontsluitingsweg worden geschat op € 250.000 en zouden ten laste van de grondexploitatie Flexwoningen Marsweg komen. Er is een nieuwe omgevingsvergunning nodig, omdat de huidige vergunning niet voldoet aan de nieuwe plannen. De voorgestelde ontsluiting via de Waalderweg zou korter zijn, minder landschappelijke impact hebben en minder hinder voor omwonenden veroorzaken. Hoewel de verplaatsing van slaapplaatsen en de bouw van zomerhuizen in strijd is met het huidige beleid, wordt voorgesteld om hieraan mee te werken vanwege de voordelen die het biedt. De gemeenteraad moet nog beslissen over dit voorstel.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Voorstel ontsluiting Rietdijk en realiseren twee zomerhuizen - financiële consequenties en bindend advies aanvraag omgevingsvergunning". Het voorstel behelst het realiseren van een nieuwe hoofdontsluiting voor het bouwplan Marsweg Noord (nu de Rietdijk) op de Waalderweg in plaats van de Marsweg. Daarnaast wordt voorgesteld om twee nieuwe zomerhuizen te bouwen op een perceel aan de Waalderweg, waarbij 10 recreatieve slaapplaatsen worden verplaatst van het naastgelegen perceel Waalderweg 104. De extra kosten van € 250.000 voor de aanleg van de ontsluiting worden ten laste gebracht van de grondexploitatie Flexwoningen Marsweg. De gemeenteraad wordt gevraagd een positief bindend advies af te geven.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en bevat uitgebreide informatie over de financiële, juridische en planologische aspecten. Het biedt een duidelijke onderbouwing voor de voorgestelde wijzigingen en de noodzaak van een nieuw bindend advies.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om een positief bindend advies af te geven voor de omgevingsvergunning die nodig is voor de nieuwe ontsluiting en de bouw van de zomerhuizen. Dit advies is noodzakelijk voor het college om de vergunning te kunnen verlenen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met het afwijken van het bestaande beleid om de voorgestelde verbeteringen te realiseren. Dit omvat het verplaatsen van slaapplaatsen en het maken van een uitzondering op het Toeristisch Toekomstplan.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde acties en financiële implicaties. Het is tijdgebonden met een geplande start in het najaar van 2025. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel, maar het wijkt wel af van bestaand beleid.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het voorstel en een positief bindend advies afgeeft voor de omgevingsvergunning.
Participatie:
Er is overleg geweest met direct aanwonenden, en hun wensen en suggesties zijn in het plan verwerkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel de keuze voor een kortere ontsluitingsroute mogelijk minder landschappelijke impact heeft.
Financiële gevolgen:
De aanleg van de nieuwe ontsluitingsweg brengt extra kosten van € 250.000 met zich mee, die ten laste worden gebracht van de grondexploitatie Flexwoningen Marsweg. Dit is gedekt door een post onvoorzien binnen de grondexploitatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontsluiting Waalderweg Zomerhuizen Omgevingsvergunning Recreatieve slaapplaatsen Flexappartementen Grondexploitatie Verblijfsrecreatie Financiële consequenties Buitengebied Texel Verplaatsing slaapplaatsenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Rietdijk Waalderweg Zomerhuizen Hoofdontsluiting Marsweg Noord Recreatie Verblijfsrecreatie Grondexploitatie FlexwoningenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement bij het voorstel Voorstel ontsluiting Rietdijk en realiseren twee zomerhuizen
Samenvatting: Het amendement stelt voor om niet mee te werken aan de voorgestelde hoofdontsluiting op de Waalderweg en de bouw van twee nieuwe zomerhuizen. De oorspronkelijke ontsluiting via de Marsweg, die door een Beschermd Provinciaal Landschap loopt, voldoet aan de veiligheidseisen en is goedgekeurd door de provincie. De alternatieve ontsluiting via de Waalderweg zou €250.000 extra kosten met zich meebrengen. Het amendement benadrukt het belang van het niet verplaatsen van recreatieve slaapplaatsen en het vermijden van onnodige extra kosten. De raad wordt gevraagd om de oorspronkelijke plannen te handhaven.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de redenen uiteenzet waarom de oorspronkelijke ontsluiting via de Marsweg moet worden gehandhaafd. Het bevat relevante overwegingen met betrekking tot veiligheid, kosten en beleidsdoelstellingen.
Rol van de Raad
De raad moet beslissen of zij instemt met het amendement om de oorspronkelijke ontsluiting via de Marsweg te handhaven en de extra kosten van de alternatieve ontsluiting via de Waalderweg te vermijden.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de oorspronkelijke ontsluiting via de Marsweg of het goedkeuren van de alternatieve ontsluiting via de Waalderweg, wat extra kosten met zich meebrengt. Dit omvat ook de keuze om vast te houden aan het beleid om recreatieve slaapplaatsen niet te verplaatsen.
SMART Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden (maximale duur van 15 jaar voor de tijdelijke situatie). Het is echter minder duidelijk of het voorstel volledig haalbaar en relevant is zonder aanvullende context over de bredere beleidsdoelstellingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om niet mee te werken aan de voorgestelde hoofdontsluiting op de Waalderweg en de bouw van twee nieuwe zomerhuizen, en om de oorspronkelijke ontsluiting via de Marsweg te handhaven.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke vormen van participatie. Het lijkt voornamelijk een besluit te zijn dat binnen de gemeenteraad wordt genomen op basis van beleidsdoelstellingen en financiële overwegingen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt impliciet genoemd door de verwijzing naar het Beschermd Provinciaal Landschap. Het voorstel benadrukt dat de oorspronkelijke ontsluiting geen verslechtering van dit landschap met zich meebrengt.
Financiële Gevolgen
Het voorstel wijst op een besparing van €250.000 door vast te houden aan de oorspronkelijke ontsluiting via de Marsweg. Er wordt geen specifieke dekking voor de extra kosten genoemd, aangezien het amendement juist pleit tegen het maken van deze extra kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontsluiting Marsweg Waalderweg Slaapplaatsen Zomerhuizen Veiligheidseisen Provincie Omgevingsplan Kosten Beschermd Provinciaal Landschap (BPL)Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft het voorstel "Ontsluiting Rietdijk en realiseren twee zomerhuizen - financiële consequenties en bindend advies aanvraag omgevingsvergunning". Het amendement stelt voor om de extra kosten van € 250.000 voor de ontsluiting van de Rietdijk niet ten laste te brengen van de grondexploitatie Flexwoningen Marsweg, maar in plaats daarvan een bezuiniging op Programma 2 Goede bereikbaarheid door te voeren. Dit moet binnen de bestaande gemeentelijke begroting worden opgevangen, zonder extra uitgaven.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er ontbreekt gedetailleerde informatie over de exacte financiële dekking en de impact van de bezuiniging op Programma 2.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de financiële dekking van de extra kosten en de voorgestelde bezuiniging goedkeuren.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het verhogen van de uitgaven of het doorvoeren van een bezuiniging binnen een bestaand programma, wat mogelijk andere projecten kan beïnvloeden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat de impact van de bezuiniging op Programma 2 niet duidelijk is. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen voor de bezuiniging.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze instemmen met de voorgestelde bezuiniging van € 250.000 op Programma 2 om de kosten van de ontsluiting te dekken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat omwonenden en de eigenaar van het parkje belangen hebben, maar er is geen gedetailleerde informatie over hoe participatie is vormgegeven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt impliciet genoemd in termen van landschappelijke impact, maar het is geen centraal thema in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen van € 250.000, die worden gedekt door een bezuiniging op Programma 2. Er is echter geen gedetailleerde uitleg over hoe deze bezuiniging precies wordt gerealiseerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontsluiting Rietdijk Zomerhuizen Financiële consequenties Omgevingsvergunning Slaapplaatsen Recreatiewoningen Landschappelijke impact Gemeenschapsgeld Grondexploitatie BezuinigingVerfijning van de zoekopdracht:
Mark Pol - Burgemeester
Veronne Koot - GroenZwart
Onbekende spreker
Eric Hercules - PvdA pro Texel
Eric Hercules - PvdA pro Texel
Albert Huisman - VVD Texel
Mark Pol - Burgemeester
Astrid van de Wetering - D66 Texel
Mark Pol - Burgemeester
Onbekende spreker
Mark Pol - Burgemeester
Astrid van de Wetering - D66 Texel
Mark Pol - Burgemeester
Eric Hercules - PvdA pro Texel
Mark Pol - Burgemeester
Remko van de Belt - PvdA pro Texel
Mark Pol - Burgemeester
Henry Soyer - GroenLinks Texel
Mark Pol - Burgemeester
Veronne Koot - GroenZwart
Mark Pol - Burgemeester
Onbekende spreker
Mark Pol - Burgemeester
Veronne Koot - GroenZwart
Onbekende spreker
Anneke Visser-Veltkamp - PvdA pro Texel
Mark Pol - Burgemeester
Edo Kooiman - Hart voor Texel
Mark Pol - Burgemeester
Henry Soyer - GroenLinks Texel
Onbekende spreker
Eric Hercules - PvdA pro Texel
Onbekende spreker
Mark Pol - Burgemeester
Onbekende spreker
Mark Pol - Burgemeester
Onbekende spreker
Mark Pol - Burgemeester
Eric Hercules - PvdA pro Texel
Mark Pol - Burgemeester
Anneke Visser-Veltkamp - PvdA pro Texel
Veronne Koot - GroenZwart
Anneke Visser-Veltkamp - PvdA pro Texel
Mark Pol - Burgemeester
Veronne Koot - GroenZwart
Mark Pol - Burgemeester
Anneke Visser-Veltkamp - PvdA pro Texel
Mark Pol - Burgemeester
Onbekende spreker
Remko van de Belt - PvdA pro Texel
Mark Pol - Burgemeester
Edo Kooiman - Hart voor Texel
Niels Rutten - CDA Texel
Mark Pol - Burgemeester
Mark Pol - Burgemeester
Albert Huisman - VVD Texel
Eric Hercules - PvdA pro Texel
Mark Pol - Burgemeester
Onbekende spreker
Mark Pol - Burgemeester
Mark Pol - Burgemeester
Mariët van der Werf - Texels Belang
Onbekende spreker
Mark Pol - Burgemeester
Veronne Koot - GroenZwart
Onbekende spreker
Mark Pol - Burgemeester
Henry Soyer - GroenLinks Texel
Onbekende spreker
Mark Pol - Burgemeester
Cees Hoogerheide - Texels Belang
Mark Pol - Burgemeester
Mark Pol - Burgemeester
Cees Hoogerheide - Texels Belang
Mark Pol - Burgemeester
Mark Pol - Burgemeester
Henry Soyer - GroenLinks Texel
Onbekende spreker
Mark Pol - Burgemeester
N. (Nick) Ran - VVD Texel
Mark Pol - Burgemeester
Niels Rutten - CDA Texel
Mark Pol - Burgemeester
Anneke Visser-Veltkamp - PvdA pro Texel
Henry Soyer - GroenLinks Texel
Mark Pol - Burgemeester
N. (Nick) Ran - VVD Texel
Anneke Visser-Veltkamp - PvdA pro Texel
Mark Pol - Burgemeester
Remko van de Belt - PvdA pro Texel
Onbekende spreker
Henry Soyer - GroenLinks Texel
Edo Kooiman - Hart voor Texel
Mark Pol - Burgemeester
Astrid van de Wetering - D66 Texel
Onbekende spreker
Mark Pol - Burgemeester
Mark Pol - Burgemeester
Jacquelien Dros - GroenLinks Texel
Mark Pol - Burgemeester
Astrid van de Wetering - D66 Texel
Mariët van der Werf - Texels Belang
Mark Pol - Burgemeester
Niels Rutten - CDA Texel
Edo Kooiman - Hart voor Texel
Mark Pol - Burgemeester
N. (Nick) Ran - VVD Texel
Mark Pol - Burgemeester
Astrid van de Wetering - D66 Texel
Onbekende spreker
Mark Pol - Burgemeester
Eric Hercules - PvdA pro Texel
Remko van de Belt - PvdA pro Texel
Onbekende spreker
Mark Pol - Burgemeester
Veronne Koot - GroenZwart
Mark Pol - Burgemeester
Remko van de Belt - PvdA pro Texel
Veronne Koot - GroenZwart
Mark Pol - Burgemeester
Onbekende spreker
Mark Pol - Burgemeester
Onbekende spreker
Mark Pol - Burgemeester
Jacquelien Dros - GroenLinks Texel
Mark Pol - Burgemeester
Mark Pol - Burgemeester
Onbekende spreker
Mark Pol - Burgemeester
Mark Pol - Burgemeester
01:20:32 - 01:25:52 - 01:26:19 - 01:27:33 - 01:27:56 - 01:28:34 - 01:28:53 - 01:29:49 - 01:32:46 - 01:33:20 - 01:35:30 - 01:37:58 - 01:40:18 - 01:41:25 - 01:44:48 - 01:45:36 - 01:48:56 - 01:49:22 - 01:50:18 - 01:51:18 - 01:53:29 - 01:53:51 - 01:54:08 - 01:54:46 - 01:54:51 - 01:55:47 - 01:58:00 - 01:58:34 - 02:00:08 - 02:00:40 - 02:01:08 - 02:02:21 - 02:04:18 - 02:05:05 - 02:05:24 - 02:06:49 - 02:07:36 - 02:09:44 - 02:10:18 - 02:11:07 - 02:14:07 - 02:16:48 - 02:18:50 - 02:20:04 - 02:20:54 - 02:23:59 - 02:24:30 - 02:25:45 - 02:26:33 - 02:27:05 - 02:27:34 - 02:29:31 - 02:30:03
Agendapunt 10 Motie GroenLinks Texel: Invoering van de Baby Groente Tas
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt om de Baby Groente Tas (BGT) in te voeren op Texel. Dit initiatief, dat al in 17 gemeenten actief is, helpt ouders om gezonde babyhapjes te maken met verse groenten en recepten van kinderdiëtisten. Het doel is om de groenteconsumptie bij baby's te verhogen en ouders te stimuleren om vers te koken voor het hele gezin. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat baby's met de tas vaker en gevarieerder groenten eten. De gemeenteraad ziet de BGT als een kans om bij te dragen aan het gezondheidsbeleid en de ambitie om kinderen een gezonde start te geven. Er zijn plannen om de invoering van de BGT in de regio Noord-Holland Noord te versnellen, met als doel om dit uiterlijk begin 2027 te realiseren. De gemeenteraad wil op de hoogte blijven van de voortgang van dit initiatief.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Invoering van de Baby Groente Tas
Samenvatting: De motie betreft de invoering van de Baby Groente Tas (BGT) op Texel, een initiatief dat gezonde voeding voor baby's bevordert. De BGT, gestart in 2021 in Purmerend, voorziet ouders acht weken lang van groenten en recepten, ontwikkeld door kinderdiëtisten. Het doel is om baby's een gezonde smaakontwikkeling te geven en ouders te stimuleren vers te koken. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat baby's met de BGT vaker en gevarieerder groenten eten. De motie roept op tot versnelling van de invoering van de BGT in de Kop van Noord-Holland, met een streefdatum van begin 2027.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat achtergrondinformatie, wetenschappelijke onderbouwing, en een duidelijke oproep tot actie. Echter, specifieke details over de implementatie en financiering ontbreken.
Rol van de Raad
De raad wordt gevraagd om het college op te roepen de invoering van de BGT te versnellen en om geïnformeerd te blijven over de voortgang. De raad speelt een toezichthoudende en stimulerende rol.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij prioriteit willen geven aan de invoering van de BGT als onderdeel van het gezondheidsbeleid. Dit omvat keuzes over budgettoewijzing en samenwerking met andere gemeenten.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het heeft een specifieke doelstelling (invoering van de BGT), is meetbaar (aantal deelnemende gezinnen), en tijdgebonden (begin 2027). Het is echter minder specifiek over de haalbaarheid en de benodigde middelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiering en implementatie zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij het college oproept om de invoering van de BGT te versnellen en de voortgang te monitoren.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat 80-90% van de ouders in deelnemende gemeenten bereikt wordt, wat wijst op brede participatie. Er is echter geen specifieke strategie voor lokale betrokkenheid op Texel.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar het bevorderen van gezonde eetgewoonten kan bijdragen aan een duurzamere levensstijl.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden niet expliciet genoemd in de motie. Er is geen informatie over de kosten van de invoering of hoe deze gedekt zullen worden. Dit is een belangrijk aandachtspunt voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Baby Groente Tas (BGT) Gezondheidsbeleid Kansrijke Start Groente-inname Preventie Kinderdiëtisten Gezonde smaakontwikkeling Wetenschappelijk onderzoek Inclusiviteit Positieve gezondheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Motie GroenLinks Texel en D66 Texel: Senioren helpen met overbruggingsfinanciering
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt een motie om senioren te helpen met overbruggingsfinanciering bij het kopen van een nieuwe woning. Het doel is om de doorstroming van senioren te bevorderen, zodat zij makkelijker kunnen verhuizen naar kleinere woningen. Dit is belangrijk omdat het vrijkomen van seniorenwoningen een kettingreactie van verhuizingen kan veroorzaken, wat de woningmarkt ten goede komt. Op dit moment hebben senioren moeite met het financieren van de periode tussen de aankoop van een nieuwe woning en de verkoop van hun oude woning. De gemeente wil onderzoeken of er, vergelijkbaar met de starterslening, een gemeentelijke overbruggingsfinanciering kan worden opgezet. Het college wordt gevraagd om deze mogelijkheid snel te verkennen en de gemeenteraad hierover te informeren bij de bespreking van de ontwerp-Programmabegroting 2026.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie "Senioren helpen met overbruggingsfinanciering" roept het college op om een gemeentelijke overbruggingsfinanciering voor senioren te verkennen. Dit initiatief is bedoeld om de doorstroming van senioren die kleiner willen wonen te bevorderen, aangezien zij vaak problemen ondervinden bij het verkrijgen van overbruggingsfinanciering. Het doel is om de woningmarkt op Texel te stimuleren door senioren te helpen verhuizen, wat een domino-effect kan hebben op de doorstroming in de woonketen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het identificeren van het probleem en het voorstellen van een mogelijke oplossing. Echter, het mist specifieke details over hoe de overbruggingsfinanciering eruit zou kunnen zien en welke voorwaarden eraan verbonden zouden zijn.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om het college op te roepen deze mogelijkheid te verkennen en om geïnformeerd te worden over de resultaten bij de bespreking van de ontwerp-Programmabegroting 2026.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het college willen steunen in het verkennen van een overbruggingsfinanciering voor senioren. Dit kan implicaties hebben voor de gemeentelijke financiën en prioriteiten binnen het woonbeleid.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het is specifiek en tijdgebonden in termen van het verzoek om verkenning en rapportage, maar mist meetbare doelen en een gedetailleerd plan van aanpak.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het college willen oproepen om de mogelijkheid van een overbruggingsfinanciering te verkennen.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van senioren of andere belanghebbenden in het proces van verkenning en besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar het bevorderen van doorstroming op de woningmarkt kan indirect bijdragen aan een efficiënter gebruik van de bestaande woningvoorraad.
Financiële gevolgen:
De motie zelf geeft geen gedetailleerde financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. Het verkennen van een overbruggingsfinanciering kan echter financiële implicaties hebben voor de gemeente, afhankelijk van de uitkomst van de verkenning.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Overbruggingsfinanciering Senioren Doorstroming Woningbouwstrategie Appartement Woningmarkt Starterslening Woonvisie Convenant Ouderen en toekomstbestendig wonen HypotheeksectorVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Benoeming nieuw lid Raad van Toezicht OSG De Hogeberg
Samenvatting
Er ligt een voorstel om de heer Rodny Stolk te benoemen als lid van de Raad van Toezicht van OSG De Hogeberg. Dit voorstel komt voort uit een bindende voordracht van de oudergeleding van de medezeggenschapsraad. De gemeenteraad van Texel moet hierover een besluit nemen. De vacature is ontstaan doordat het huidige lid, de heer P. Lyklema, zijn functie verlaat. Na de benoeming zou de Raad van Toezicht uit vijf leden bestaan. Er zijn geen alternatieven of belemmeringen voor de benoeming. De juridische basis voor deze benoeming is vastgelegd in de statuten van de Stichting OSG De Hogeberg.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Benoeming nieuw lid Raad van Toezicht OSG De Hogeberg
Samenvatting: Het voorstel betreft de benoeming van de heer Rodny Stolk als nieuw lid van de Raad van Toezicht (RvT) van OSG De Hogeberg. Deze benoeming volgt op het vertrek van de heer P. Lyklema. De voordracht is bindend en afkomstig van de oudergeleding van de medezeggenschapsraad. De gemeenteraad van Texel is verantwoordelijk voor de formele benoeming. De benoeming is in lijn met de statuten van de stichting, die voorschrijven dat twee leden van de RvT op bindende voordracht van de oudergeleding worden benoemd. De heer Stolk zal zijn functie per 1 oktober aanvaarden.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is volledig en duidelijk. Het bevat alle noodzakelijke informatie over de procedure, de bindende voordracht, en de juridische basis voor de benoeming. Er zijn geen alternatieven of beletselen genoemd, wat de helderheid van het voorstel ten goede komt.
Rol van de raad bij het voorstel
De gemeenteraad heeft de rol om de benoeming van de voorgedragen kandidaat formeel goed te keuren. Dit is een wettelijke verplichting volgens de statuten van de stichting.
Politieke keuzes
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien de voordracht bindend is. De raad heeft weinig tot geen ruimte om af te wijken van de voorgestelde benoeming.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen inconsistente elementen in het voorstel aangetroffen.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om de heer Rodny Stolk te benoemen als lid van de Raad van Toezicht van OSG De Hogeberg, conform de bindende voordracht.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat de oudergeleding van de medezeggenschapsraad betrokken is geweest bij de voordracht, wat wijst op een vorm van participatie binnen de schoolgemeenschap.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op een personele benoeming binnen de Raad van Toezicht.
Financiële gevolgen
Er zijn geen financiële gevolgen of dekking daarvan vermeld in het voorstel. Dit is logisch gezien de aard van het voorstel, dat zich richt op een benoeming zonder financiële implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Raad van Toezicht OSG De Hogeberg Rodny Stolk Medezeggenschapsraad Benoemingsadviescommissie Vacature Bindende voordracht Pepijn Lyklema Burgemeester en wethouders Juridische consequentiesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Integrale Verordening Sociaal Domein Texel 2026
Samenvatting
De gemeente Texel overweegt om een nieuwe Integrale Verordening Sociaal Domein in te voeren per 1 januari 2026. Deze verordening zou negen bestaande regels samenvoegen tot één overzichtelijk document. Het doel is om hulp en ondersteuning voor inwoners te verbeteren door minder bureaucratie en meer maatwerk te bieden. De nieuwe verordening richt zich op de bedoeling van wetten en kernwaarden van de gemeente, in plaats van strikte regels. Dit zou ervoor zorgen dat inwoners sneller passende hulp krijgen. De tekst van de verordening is op B1-niveau geschreven, zodat deze voor iedereen begrijpelijk is. De gemeenteraad moet nog beslissen over de invoering van deze verordening.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Integrale Verordening Sociaal Domein Texel 2026
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de Integrale Verordening Sociaal Domein Texel 2026, die negen bestaande verordeningen binnen het sociaal domein samenvoegt tot één overzichtelijke verordening. Deze integratie is bedoeld om bureaucratie te verminderen en maatwerk te bevorderen, door te werken volgens de omgekeerde toets. Dit houdt in dat de focus ligt op de bedoeling van de wetten en de kernwaarden van de gemeente, in plaats van op strikte regels. De verordening is geschreven op B1-niveau om toegankelijkheid te vergroten en biedt ruimte voor maatwerk en professionele afwegingen, met als doel betere en toegankelijkere hulp voor inwoners.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het een uitgebreide toelichting biedt op de redenen voor de integratie van de verordeningen, de voordelen van de nieuwe aanpak, en de betrokkenheid van belanghebbenden zoals de Adviesraad Sociaal Domein Texel. Het bevat ook bijlagen die verdere details en adviezen bieden.
Rol van de raad bij het voorstel
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om de verordening vast te stellen. De raad bepaalt hiermee de algemene kaders en uitgangspunten voor hulp en ondersteuning binnen het sociaal domein.
Politieke keuzes
De raad moet kiezen tussen het vaststellen van de integrale verordening of het behouden van de bestaande verordeningen. De keuze voor de integrale verordening betekent een verschuiving naar een meer holistische en flexibele benadering van het sociaal beleid.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) doordat het duidelijke doelen en een tijdlijn biedt. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de verordening blijft in ontwikkeling en kan aanpassingen vereisen naarmate er meer ervaring mee wordt opgedaan.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om de Integrale Verordening Sociaal Domein Texel 2026 vast te stellen en de bestaande verordeningen per 1 januari 2026 in te trekken.
Participatie
Het voorstel benadrukt participatie door de betrokkenheid van de Adviesraad Sociaal Domein Texel en de communicatieplannen om inwoners en organisaties te informeren over de nieuwe verordening.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in het voorstel, maar de focus op maatwerk en efficiëntie kan indirect bijdragen aan een duurzamere dienstverlening.
Financiële gevolgen
Er zijn geen directe financiële consequenties van de integrale verordening. Het voorstel verwacht dat de kosten niet significant zullen stijgen of dalen, aangezien de gemeente al werkt vanuit de bedoeling. De financiering volgt de hulpvraag van de inwoner, en de raad wordt via de reguliere planning en control cyclus geïnformeerd over de financiële ontwikkelingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Integrale Verordening Sociaal Domein Omgekeerde toets Maatwerk Kernwaarden Inwoners Ondersteuning Wetgeving Adviesraad Sociaal Domein B1-niveau Preventieve aanpakVerfijning van de zoekopdracht: